Οι επιχειρήσεις startup είναι μια πολύ διαδεδομένη μορφή επιχείρησης, κυρίως γιατί είναι πολύ
εύκολο για κάποιον που έχει μια ιδέα, να την ξεκινήσει. Το θέμα είναι πως τα
περισσότερα startups, ιδίως στον τομέα της πληροφορικής αποτυγχάνουν. Γιατί
συμβαίνει αυτό; Σίγουρα δεν είναι επειδή οι δημιουργοί παίζουν φρουτάκια στο Bruce Bet, αντι να εξελίσσουν την επιχείρησή τους. Η αποτυχία ευθύνεται σε έναν αριθμό από
διαφορετικούς παράγοντες, τους οποίους δεν θα αναφέρουμε σε αυτό το άρθρο. Στο
σημερινό άρθρο, θα μιλήσουμε συγκεκριμένα για το πως θα πετύχετε με το δικό σας
startup
πληροφορικής αλλά και για μερικά μαθήματα επί του θέματος, τα οποία ίσως σας
σώσουν πολύτιμο χρόνο. Ας ξεκινήσουμε.
Βήμα 1ο: Βρείτε μια ιδέα
Όλα ξεκινούν από μια ισχυρή ιδέα. Αν έχετε μια ισχυρή ιδέα, τότε μπορείτε
να υποστηρίξετε όλο το startup σας και πιο σημαντικά, να συνεχίσετε να το
αναπτύσσεται όταν φαίνεται πως δεν υπάρχουν άλλες ελπίδες. Όταν ψάχνετε για μια
ιδέα, πρέπει να έχετε δύο πράγματα στο μυαλό σας. Η ιδέα μου πρέπει να λύνει
ένα πραγματικό πρόβλημα και πως πρέπει να υπάρχει μια ενδιαφερόμενη αγορά για
το προϊόν ή την υπηρεσία μου. Αν η ιδέα σας σας καλύπτει αυτά τα δύο κριτήρια,
τότε μπορεί να θεωρηθεί μία καλή ιδέα. Αυτή η συνειδητοποίηση, ωστόσο, θα έρθει
μέσα από έρευνα και την αφοσίωση αρκετού χρόνου. Δεν είναι απίθανο να σας έρθει
μια καλή ιδέα εντελώς τυχαία, αλλά είναι πιο σπάνιο.
Βήμα 2ο: Γρήγορη δοκιμή της ιδέας
Μια βασική αρχή για τα startups είναι να μην επενδύσετε σε μια ιδέα χωρίς να έχει
αποδειχθεί ότι μπορεί να πετύχει και να έχει ζήτηση. Για να απαντήσετε σε αυτό
το ερώτημα, μπορείτε να κάνετε μια γρήγορη δοκιμή της ιδέας σας. Πιο
συγκεκριμένα, μπορείτε να δημοσιεύσετε μια απλουστευμένη έκδοση του προϊόντος ή
της υπηρεσίας, να το διαφημίσετε ελάχιστα και να δείτε πως θα πάει. Τα
αποτελέσματα που θα έχετε από αυτή την γρήγορη δοκιμή θα σας κάνουν απαντήσουν
ξεκάθαρα στο ερώτημα για το αν πρέπει να συνεχίσετε ή όχι. Πάμε να δούμε,
συνοπτικά, τα βήματα για την δημιουργία αυτής της δοκιμής:
- Ορισμός του βασικού προβλήματος που λύνει το startup
- Δημιουργία μια απλής αλλά λειτουργικής λύσης
- Δοκιμή στην αγορά και συλλογή feedback
- Βελτίωση και προσαρμογή στα δεδομένα που μαζέψατε
Αυτή η διαδικασία θα σας επιτρέψει να αξιολογήσετε αν η ιδέα σας έχει
πραγματική ζήτηση και αν αξίζει να επενδύσετε περισσότερους πόρους στην
ανάπτυξή της. Μην φοβάστε να προσαρμόσετε ή να αναθεωρήσετε την ιδέα σας με
βάση τα δεδομένα που λαμβάνετε από την αγορά.
Βήμα 3ο: Δημιουργία ομάδας
Δεν είναι απίθανο να χτίσετε ένα επιτυχημένο startup εντελώς μόνοι σας αλλά έχετε περισσότερες
πιθανότητες να πετύχετε αν χτίσετε μια δυνατή ομάδα η οποία θα σας βοηθήσει σε
όλα τα βήματα του ταξιδιού σας. Η startup ομάδα σας θα πρέπει να έχει τα εξής
χαρακτηριστικά:
●
Συνδυασμός
δεξιοτήτων: Μια επιτυχημένη ομάδα δεν μπορεί να αποτελείται μόνο από developers ούτε μόνο από marketers. Πρέπει να υπάρχει
μια ισορροπία στους ρόλους έτσι ώστε να καλύπτονται και όλα τα πόστα της
επιχείρησης.
●
Χημεία μεταξύ
ανθρώπων: Φυσικά, τα διάφορα μέλη της ομάδας θα πρέπει να τα βρίσκουν μεταξύ
τους και να μπορούν να συνεργαστούν. Όταν κάποιοι άνθρωποι έχουν το ίδιο όραμα,
αυτό είναι συνήθως αρκετό για να τους κάνει να συνεργαστούν αποτελεσματικά.
●
Προσέλκυση
ταλέντων: Μπορεί τα ταλέντα να έχουν ζήτηση αλλά οι περισσότεροι από αυτούς,
ειδικά αν είναι νέοι, θα προτιμήσουν να πάρουν μια υψηλόβαθμη θέση σε ένα startup παρά μια απλή θέση σε
μια ήδη επιτυχημένη εταιρεία.
Η δημιουργία μιας ισχυρής ομάδας είναι το θεμέλιο για την επιτυχία ενός startup, καθώς η σωστή
σύνθεση ανθρώπων μπορεί να κάνει τη διαφορά. Εστιάστε στη συνεργασία, το κοινό
όραμα και την ισορροπία δεξιοτήτων για να χτίσετε κάτι πραγματικά καινοτόμο.
Βήμα 4ο: Χρηματοδότηση και ανάπτυξη
Η χρηματοδότηση των startups είναι συνήθως ο μοναδικός τρόπος για μια τέτοια
επιχείρηση για να κάνει αυτά που θέλει. Η χρηματοδότηση μπορεί να έρθει με
πολλούς και διαφορετικούς τρόπους. Κάθε τρόπος έχει τα δικά του θετικά και
αρνητικά…
Χρήματα των δημιουργών
Εδώ μιλάμε για την περίπτωση που οι δημιουργοί του startup έχουν χρήματα να διαθέσουν και επομένως δεν
χρειάζεται να καταφύγουν σε κάποιον επενδυτή. Οι δημιουργοί μπορούν να
χρησιμοποιήσουν και τα χρήματα που έβγαλαν από την δοκιμαστική φάση, έτσι ώστε
να χρηματοδοτήσουν το πραγματικό startup. Σε αυτή την περίπτωση, ο απόλυτος έλεγχος του startup, μένει στα χέρια των
δημιουργών και αυτό είναι καλό. Ωστόσο, οι πόροι μπορεί να είναι περιορισμένοι
και να μην φτάσουν. Χαρακτηριστικό startup που έχει πετύχει ακολουθώντας αυτή την μέθοδο
είναι το MailChimp.
Angel investors
Οι επενδυτές άγγελοι είναι αυτοί που θα επενδύσουν σε ένα startup στην πολύ αρχική του
φάση και για αντάλλαγμα, θα λάβουν μετοχές από την εταιρεία. Συνήθως, πέρα από
χρήματα, οι angel investors
έχουν να δώσουν και συμβουλές αλλά και καθοδήγηση από την γνώση και την
εμπειρία τους.
Venture capitalists
Αυτός είναι ο πιο γρήγορος τρόπος για μια startup να αναπτυχθεί. Οι venture capitalists δίνουν τεράστια ποσά χρημάτων σε startups που πιστεύουν πως θα
πετύχει και απαιτούν γρήγορη ανάπτυξη αλλά και σημαντικό μερίδιο στην
επιχείρηση. Startups σε αυτή την κατηγορία είναι το Uber, το Airbnb… ακόμα και το Facebook.