Λάβαμε μία επιστολή από έναν αναγνώστη φίλο της ΑΕΛ και όπως το συνηθίζουμε εδώ
στο aelole.gr δημοσιεύουμε το περιεχόμενο του. Επειδή το aelole.gr είστε ολοι εσείς…

Διαβάστε τι μας έστειλε


Αντί Προλόγου
Στην πρώτη αναφορά επί του αντικειμένου του θέματος αναλύθηκαν :
·       Η ορθή και λανθασμένη εμπορική εκμετάλλευση στο ποδόσφαιρο
·       Το εισιτήριο του αγώνα και ο καταμερισμός της αγοράς
·       Το προϊόν, η τιμή του και η προώθησή του
·       Η οικογένεια στο γήπεδο
·       Πώληση εισιτηρίων και γέμισμα γηπέδου
·       Επίδοση δώρων
Ωστόσο, κρίθηκε σκόπιμη η συνέχιση και η παρουσίαση κάποιων στοιχείων που άπτονται του θέματος. Δυστυχώς στη χώρα που ζούμε – χωρίς υπερβολή – είναι αδύνατη ακόμα και η αντιγραφή κακέκτυπων προτύπων, πολύ περισσότερο η αναζήτηση και η ανεύρεση αντίστοιχων που να οδηγούν σε βελτίωση του κάθε επιμέρους τομέα που αφορά το κοινωνικό σύνολο, υποσύνολο του οποίου είναι και ο χώρος του αθλητισμού και επομένως και του ποδοσφαίρου.
Από τον καιρό που τα χρήματα της τηλεόρασης άρχισαν να τροφοδοτούν τις φιλοδοξίες των ποδοσφαιρικών ομάδων, γίνεται απόλυτα αντιληπτό ότι η κατάσταση των πραγμάτων έχει αλλάξει ριζικά. Σε έναν κόσμο όπου η οικονομική ανισότητα είναι δεδομένη, δεν είναι κανενός είδους έκπληξη ότι όσο περισσότερα χρήματα διαθέτει κάποιος τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες έχει να επιτύχει. Ακόμη και αν δεν επιτύχει αμέσως, το μέγεθός του θα φέρει και άλλα χρήματα ή στη χειρότερη θα εξασφαλιστεί μία σταθερή ροή χρημάτων.
Οι εκπλήξεις δεν αποκλείονται, αλλά είναι τόσο σπάνιες πλέον, που σημειώνονται σε διοργανώσεις όπου τα οικονομικά οφέλη των ισχυρών δεν τίθενται σε κίνδυνο. Αν κάποιος παρακολουθήσει τα πρωταθλήματα των πέντε μεγάλων ποδοσφαιρικών αγορών της Ευρώπης, θα δει να διακρίνονται μόνο οι ισχυροί. Μία εξαίρεση, περιορισμένη, είναι το γαλλικό πρωτάθλημα, όπου λογικά και με τη βοήθεια των αραβικών κεφαλαίων η Παρί Σεν Ζερμέν θα προσπαθήσει να μιμηθεί την κυριαρχία της Λιόν.
Η οικονομία του καπιταλισμού ακόμη και στα σπορ λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο. Επενδύει στο μέγεθος ή σε επενδυτικά σχέδια που μπορούν να εξελιχθούν σε επιτυχίες. Η Λιόν του 1987 ήταν μία ομάδα καταχρεωμένη, αλλά ένας έξυπνος επιχειρηματίας, σε μια διαφορετική εποχή που άρχισαν να ανοίγουν παράθυρα ευκαιρίας, έκανε σωστή εκτίμηση των δυνατοτήτων της ομάδας και των προοπτικών ανάπτυξης της ποδοσφαιρικής οικονομίας. Έτσι κατάφερε με υπομονή και συγκεκριμένο μακροχρόνιο σχέδιο να δημιουργήσει ένα ισχυρό όνομα, το οποίο όμως δεν μπόρεσε να ανανεωθεί και να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και στο «τσουνάμι» της οικονομικής κρίσης.
Η ΠΑΕ δεν καταστράφηκε, αλλά χρειάζεται... επανεκκίνηση και φυσικά νέο λειτουργικό πρόγραμμα, νέο προσανατολισμό, που θα παίρνει υπόψη του τα οικονομικά δεδομένα και φυσικά χρηματοδότηση, αν επιδιώκει να συναγωνιστεί την Παρί. Στο γαλλικό ποδόσφαιρο το γερό μπάσιμο των Αράβων με βραχίονα το Al Jazeera θα φέρει περισσότερα χρήματα, αλλά η διαφορά από τους Άγγλους θα μεγαλώνει ακόμη περισσότερο. Αιτία είναι η νέα τριετής συμφωνία πώλησης τηλεοπτικών δικαιωμάτων που θα φέρνει στα ταμεία των αγγλικών ομάδων ένα ποσό 70% μεγαλύτερο από εκείνο της τωρινής συμφωνίας που λήγει του χρόνου.
Η ανάλυση που ακολουθεί περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο στοιχεία της Πρέμιερ Λιγκ και κάποια πενιχρά της αντίστοιχης δικής μας που είναι κατά πολύ ανώτερη αφού είναι… Σούπερ.
Το Τηλεοπτικό Τοπίο
Α. Στην Αγγλία
Ο πληθυσμός στο Ηνωμένο Βασίλειο (Αγγλία, Ουαλία, Σκωτία, Βόρεια Ιρλανδία), σύμφωνα με τα στοιχεία του 2011, ανέρχεται σε 63.111.100 κατοίκους.
Το τοπίο της βρετανικής ραδιοφωνίας άλλαξε δραματικά αφότου η BT (βρετανική τηλεφωνική εταιρία) αγόρασε ένα μεγάλο μέρος των τηλεοπτικών δικαιωμάτων ποδοσφαίρου, ενισχύοντας την επόμενη τηλεοπτική συμφωνία της Πρέμιερ Λιγκ στο ρεκόρ των 3 δις λιρών για τα επόμενα τρία χρόνια, σημειώνοντας μια αύξηση του 71%.
Η εν λόγω αύξηση θα αποφέρει στα ταμεία του κάθε συλλόγου τουλάχιστον 14 εκατομμύρια λίρες περισσότερο ανά έτος, με την τελευταία ομάδα του βαθμολογικού πίνακα να βάζει στο ταμείο της, από την περίοδο 2013-14, περισσότερα από 60,6 εκατομμύρια από το αντίστοιχο ποσό που πήρε η Μάντσεστερ Σίτυ ως πρωταθλήτρια της περιόδου 2011-12. Κάθε επιμέρους τηλεοπτικός αγώνας θα κοστίσει στους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς 6,6 εκ. λίρες, ενώ με την προηγούμενη συμφωνία το αντίστοιχο ποσό ήταν 4,7 εκ λίρες.
Το βρετανικό SKY, με δραστηριότητα πάνω από 20 χρόνια στις ζωντανές τηλεοπτικές μεταδόσεις αγώνων ποδοσφαίρου, διατήρησε τα περισσότερα δικαιώματα, εξασφαλίζοντας 116 αγώνες (μέσος όρος 3 αγώνες κάθε αγωνιστικής) ανά περίοδο από το 2013-14, με αντάλλαγμα 2,3 δις λίρες για τα επόμενα τρία χρόνια (766.000.000 ετησίως). Η τιμή των δικαιωμάτων εκτινάχτηκε από το ενδιαφέρον άλλων εταιριών, όπως το ESPN και το Al Jazeera.
Όμως, η BT έκανε την έκπληξη αποκτώντας τα δικαιώματα για 38 αγώνες (μέσος όρος 1 αγώνας κάθε αγωνιστικής), συμπεριλαμβανομένων σχεδόν κατά το ήμισυ αυτών της "πρώτης επιλογής", με αντάλλαγμα 738 εκατομμύρια λίρες για τα επόμενα τρία χρόνια (246.000.000 ετησίως).
Στον πίνακα που ακολουθεί καταγράφεται η οικονομική εξέλιξη του κόστους εξαγοράς του «προϊόντος» της Πρέμιερ Λιγκ, όπου ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του.
Περίοδος
ΜΜΕ
Αριθμός Αγώνων
Συνολικό Κόστος (£)
Κόστος/Αγώνα (£)
1992-1997
Βρετ. SKY
60
190.000.000
633.000
1997-2001
Βρετ. SKY
60
670.000.000
2.790.000
2001-2004
Βρετ. SKY
110
1.200.000.000
3.640.000
2004-2007
Βρετ. SKY
138
1.024.000.000
2.470.000
2007-2010
Βρετ. SKY/Setanta
138
1.706.000.000
4.120.000
2010-2013
Βρετ. SKY/ESPN
138
1.782.000.000
4.300.000
2013-2016
Βρετ. SKY/BT
154
3.018.000.000
6.530.000
Η τεράστια αύξηση του εισοδήματος, σίγουρα χαροποιεί τους ιδιοκτήτες, τους παίκτες, τους αντιπροσώπους τους και οι προηγούμενες συμφωνίες, είναι πιθανόν να οδηγήσουν σε απότομη άνοδο των ποσών στις μεταγραφές.
Τα επιπλέον χρήματα στους συλλόγους θα δώσουν επιπλέον εκατομμύρια για μισθούς και μεταγραφές των παικτών, με αποτέλεσμα το αγγλικό ποδόσφαιρο να παρακολουθείται παγκοσμίως περισσότερο ακόμα και σε σχέση με πολύ πετυχημένες τηλεοπτικές σειρές. Οι ποδοσφαιριστές τής Πρέμιερ Λιγκ έχουν συγκεντρώσει τα πυρά τα τελευταία χρόνια για τον υπερβολικό τρόπο ζωής και τα τεράστια ποσά αμοιβής, και η τελευταία εισροή ρευστού θα διογκώσει τους μισθούς ακόμα περισσότερο. Ωστόσο, η Πρέμιερ Λιγκ έχει ήδη πει στους συλλόγους ότι περιμένει τουλάχιστον ορισμένα από τα μετρητά να επενδυθούν στην ανάπτυξη νέων υποδομών και της νεολαίας.
Το εκπληκτικό στοιχείο της συμφωνίας αφορά τα έσοδα του SKY. Από τα 55.000 κλαμπ και παμπ που υπάρχουν στη Βρετανία, τα 20.000 έχουν συνδρομή σε κάποιο από τα 26 διαφορετικά πακέτα. Ο μέσος όρος της ετήσιας συνδρομής φτάνει τις 15.000 στερλίνες, δηλαδή το SKY βγάζει 300 εκατομμύρια τον χρόνο ΜΟΝΟ από τα πακέτα που πουλάει στις παμπ και στα κλαμπ. Σ’ αυτό το ποσό αν κάποιος προσθέσει τα έσοδα από ξενοδοχεία, γυμναστήρια, από διαφημίσεις στη διάρκεια των αγώνων και την αποκλειστική διαφήμιση με τη Ford, τα έσοδα φτάνουν τα 400 εκατομμύρια τον χρόνο πριν καν πουληθεί κάποια συνδρομή σε μεμονωμένους χρήστες.
Σε ό,τι αφορά τους μεμονωμένους συνδρομητές, το SKY έχει περίπου 10 εκατομμύρια συνδρομητές στη Βρετανία και από αυτούς 7 εκατομμύρια έχουν το ποδοσφαιρικό πακέτο. Αυτό σημαίνει μία συνδρομή τουλάχιστον 500 στερλινών τον χρόνο, ποσό που μεταφράζεται σε έσοδα 3,5 δις στερλίνες ετησίως! Εύκολα καταλαβαίνει κάποιος ότι το SKY κερδίζει πολύ περισσότερα από όσα είχε προγραμματίσει. Το ίδιο θέλει να κάνει και η ΒΤ που θα συνοδεύει με ποδόσφαιρο τα πακέτα τηλεφωνίας και διαδικτύου που θα προσφέρει. Σε ό,τι αφορά τις ομάδες, το 70% της αύξησης των εσόδων δεν περιλαμβάνει τα έσοδα από την πώληση των δικαιωμάτων σε τρίτες χώρες. Οι ομάδες εισέπραξαν ποσά που αγγίζουν το 1,5 δις. και αναμένεται να προβούν σε χωριστές συμφωνίες ανά γεωγραφική περιφέρεια του πλανήτη, οπότε θεωρείται σίγουρο ότι θα καταφέρουν να τα αυξήσουν.
Β. Στην Ελλάδα
Ο νόμιμος πληθυσμός της Ελλάδας, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ από την απογραφή του 2011, ανέρχεται σε 9.903.268.
Τα έσοδα των ομάδων της Σούπερ Λιγκ από τα 98.698.000 ευρώ που ήταν τα την περίοδο 2011-12, περιορίστηκαν στα 85.436.000 ευρώ, δηλαδή μειωμένα κατά 13,4%, που σίγουρα δεν συγκρίνεται με την ελεύθερη πτώση που υπάρχει σε άλλους τομείς της εμπορικής δραστηριότητας.
Η απώλεια είναι μικρή λόγω των ισχυρών συμβολαίων που υπάρχουν ανάμεσα στη Σούπερ Λιγκ με τη NOVA και τον ΟΠΑΠ. Η η nova ζήτησε περικοπή 25% και τελικά συμφωνήθηκε μια μείωση της τάξεως του 10% στο συνολικό πακέτο (από 44 εκατ. ευρώ πέρυσι, στα 39,6 φέτος).
Το τέταρτο τρίμηνο του 2011 οι συνδρομητές στην τηλεόραση της Nova ανέρχονταν στις 386.616, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2012 ο αριθμός μειώθηκε κατά 55.971. Για το 2011 τα έσοδα του ομίλου μόνο από τις υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης ανήλθαν σε 182.527.000, ενώ αναμενόμενη είναι η μείωση των εσόδων για το 2012.
Το ποσό ρεκόρ που δόθηκε στις ομάδες (από Netmed και Alpha Digital) ανέρχεται στα 62.000.000 και αφορά την περίοδο 2001-02.
Εισιτήρια
Α. Στην Αγγλία
Στον πίνακα που ακολουθεί μπορεί κάποιος με μια απλή ματιά να διαπιστώσει :
·       Τον πολύ υψηλό μέσο όρο θεατών.
·       Την ταξινόμηση των τιμών των εισιτηρίων διαρκείας δίνοντας μεγάλη βαρύτητα στην προσέλκυση οπαδών νεαρής ηλικίας που αναμένεται να αποτελέσουν τους μελλοντικούς βασικούς υποστηρικτές.

·      
οι τιμές των απλών εισιτηρίων δημοσιοποιούνται μέχρι το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου με διαφορετικές τιμές για μέλη και μη μέλη και με ιδιαίτερη βαρύτητα στους άνω των 65 ετών και τους κάτω των 21, καθώς και για ΑΜΕΑ.Αξίζει ακόμα να επισημανθεί ότι :
·       πολλές ομάδες θέτουν σε διάθεση εισιτήρια διαρκείας για την επόμενη περίοδο από τον Φεβρουάριο
·       μετά το πέρας διάθεσης των εισιτηρίων διαρκείας, εφόσον υπάρχουν κενές θέσεις, αν κάποιος επιθυμεί την απόκτηση ενός εξ αυτών επιβαρύνεται με το ποσοστό του πληθωρισμού.
Β. Στην Ελλάδα
Το ρεκόρ των εισιτηρίων διαρκείας στο ελληνικό ποδόσφαιρο το κατέχει ο Παναθηναϊκός με 30.091 που διατέθηκαν την περίοδο 2010-11.
Από τα στοιχεία της Σούπερ Λιγκ, όπως φαίνεται στον παρακάτω πίνακα, καταδεικνύεται περίτρανα η κατάντια του ελληνικού ποδοσφαίρου. Η οποιαδήποτε ανάλυση των λόγων για την πενιχρή προσέλευση του κόσμου στα γήπεδα σίγουρα δεν φέρει στην πρώτη γραμμή την τηλεοπτική κάλυψη των αγώνων.
Περίοδος
Α΄ Γύρος
Β΄ Γύρος
Σύνολο
Μ.Ο./Αγωνιστική
Μ.Ο./Ομάδα
2011-12
714098
521874
1.235.972
41.200
5.150
Η κατακόρυφη πτώση της πώλησης των εισιτηρίων διαρκείας, οι άδειες κερκίδες και η πτώση στις πωλήσεις είναι απόλυτα φυσιολογική δεδομένου :
·       του κακού θεάματος
·       της δυσωδίας που αποπνέεται τόσο από τους παράγοντες όσο και τα όργανα του ποδοσφαίρου, αλλά και της πολιτείας
·       της επί σειρά ετών «υποτιθέμενης» εξάλειψης της βίας
·       της οικονομικής αδυναμίας των πολιτών και
·       της έλλειψης αξιόλογων μεταγραφών.
Δημήτρης Κ. Κούρος
πηγές :
Guardian,
Daily Mail
BBC Sport – David Bond’s Blog
Superleague
Forthnet Group
Διαβάστε επίσης: "Η Εμπορική Εκμετάλλευση στο Ποδόσφαιρο"
 
ΑΕΛ © 2024. All Rights Reserved. Powered by aelole.gr
Top