«Σε λιγότερο από πέντε χρόνια, το τοπίο στην Ελληνική τηλεόραση θα είναι εντελώς διαφορετικό από αυτό που βλέπουμε σήμερα». Με αυτά τα λόγια, υψηλόβαθμο στέλεχος της αγοράς περιγράφει την έκβαση του πολέμου που έχει ξεσπάσει μεταξύ συνδρομητικών μπουκέτων και «ελευθέρων» καναλιών του οποίου τα πρώτα δείγματα εχθροπραξιών είδαμε φέτος το καλοκαίρι.
Μήλον της έριδος είναι φυσικά το αποκλειστικό αθλητικό περιεχόμενο, οι διαπραγματεύσεις για την εξασφάλιση του οποίου αποτέλεσαν φέτος για πρώτη φορά είδηση πρώτου μεγέθους. Το αποκλειστικό αθλητικό περιεχόμενο λειτουργεί αφενός σαν «κράχτης» για τη συλλογή πελατών στις συνδρομητικές πλατφόρμες, αποτελεί όμως και μαγνήτη για τη συγκέντρωση διαφήμισης στα ελεύθερα κανάλια. Η κοινοπραξία Nova-ΣΚΑΙ δαπανώντας 130 εκατ. ευρώ για τα δικαιώματα της Superleague, εξασφάλισε μαζί με τις μεταδόσεις των αγώνων και μια τριετή εκεχειρία σε σχέση με τη βουλιμία των ανταγωνιστών της να αποκτήσουν το ισχυρότερο τηλεοπτικό προϊόν.
Από την άλλη πλευρά, η είσοδος του ΟΤΕ στο κομμάτι της τηλεόρασης (με την προσθήκη μάλιστα και της δορυφορικής πλατφόρμας που ετοιμάζει ο Οργανισμός), μπορεί να οδηγήσει σε ένα μόνο ασφαλές συμπέρασμα. Ο ισχυρότερος τηλεπικοινωνιακός όμιλος στην Ελλάδα θα κινηθεί ιδιαίτερα επιθετικά κατά τα επόμενα χρόνια προκειμένου να αποκτήσει μερίδιο αγοράς ανάλογο του μεγέθους του. Αν το πρωτάθλημα της Superleague είναι κλειδωμένο για την επόμενη τριετία, υπάρχει χρόνος για προετοιμασία και ενίσχυση σε άλλα κομμάτια του προγράμματος. Στο τέλος της «κλειστής» περιόδου είναι βέβαιο ότι ο ΟΤΕ θα επενδύσει σημαντικά και θα διεκδικήσει ότι περισσότερο μπορεί και κυρίως την πρωτοκαθεδρία στο αθλητικό περιεχόμενο.
Ήδη οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Οργανισμός κινείται για την απόκτηση των δικαιωμάτων μετάδοσης του Κυπέλλου Ελλάδας, για τα οποία έχει option ο Alpha. Πρόκειται ασφαλώς για ένα «ημίμετρο» σε σχέση με τη Superleague καθώς ο τελικός του μεταδίδεται και από ελεύθερο κανάλι. αλλά είναι ένα πρώτο δείγμα γραφής και ταυτόχρονα ένα θεμέλιο για το «χτίσιμο» ενός ανταγωνιστικού «πακέτου». Άλλωστε, θα είναι μια σημαντική νίκη του ΟΤΕ, που τις προηγούμενες εβδομάδες απέτυχε να εξασφαλίσει τις μεταδόσεις των αγώνων του Ολυμπιακού και του Παναθηναϊκού για τα προκριματικά του Champions League, παρά το γεγονός ότι προσέφερε πολύ περισσότερα χρήματα από τη Nova που τελικά τις εξασφάλισε. Ο λόγος ήταν οι αντιδράσεις των οπαδών που κατέκλυσαν τις ΠΑΕ με τηλεφωνήματα διαμαρτυρόμενοι για την δυσκολία πρόσβασης σε δέκτη με σύνδεση Conn-X. Ανάλογα προβλήματα δημιουργήθηκαν και στη Θεσσαλονίκη όπου τοποθετήθηκαν γιγαντοοθόνες στο Λευκό Πύργο προκειμένου οι οπαδοί του ΠΑΟΚ να παρακολουθήσουν τον αγώνα της ομάδας τους που μετέδιδε αποκλειστικά το Conn-X που σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς έχει προς το παρόν περίπου 5.000 συνδρομητές.
Συνεπώς η απόκτηση του κυπέλου θα μπορεί να θεωρηθεί ένα καλό σκαλοπάτι για την απόκτηση επιπλέον συνδρομητών και θα πλαισιώσει τις μεταδόσεις του ισπανικού πρωταθλήματος που ήδη έχει εξασφαλίσει η πλατφόρμα του ΟΤΕ. Από την πλευρά του ο Alpha δεν δείχνει διάθεση να «παίξει» αθλητικό περιεχόμενο. Μετά την εξαγορά από τους Γερμανούς, το κανάλι της Κάντζας απεμπλάκη από τη διαπραγμάτευση για τα παιχνίδια της Superleague (και τη θέση του στην κοινοπραξία πηρέ ο ΣΚΑΙ), ενώ στη συνέχεια παραχώρησε και μέρος των δικαιωμάτων μετάδοσης του Campionato στον ΟΤΕ. Είναι εμφανές λοιπόν ότι υπάρχει ανοιχτός δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ των δύο «γερμανικών» εταιρειών, δηλαδή του Alpha και του... OTE.
Από την πλευρά της η Nova, αισθάνεται ασφαλής με την απόκτηση του ελληνικού πρωταθλήματος και ελπίζει ότι στο τέλος της τριετίας θα έχει αποκτήσει σημαντική πελατειακή βάση ώστε να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στο τηλεοπτικό τοπίο. Η Nova έχει σήμερα περίπου 330.000 συνδρομητές (καθώς παρατηρείται κάθε χρόνο μια εποχική μείωση λόγω θέρους) ενώ εκτιμάται ότι με την έναρξη του πρωταθλήματος , οι πελάτες θα αγγίξουν τις 400.000.
Η Nova ετοιμάζεται ξανά για την «ετήσια» ενίσχυση του μπουκέτου της με την προσθήκη νέων καναλιών ενώ μόνο τυχαία δεν μπορεί να θεωρηθεί η τοποθέτηση του κυρίου Frank Botman στο ΔΣ της ιδιοκτήτριας εταιρείας Forthnet. O κος Botman είναι Διευθύνων Σύμβουλος και ιδρυτής της εταιρίας Cyrte Investments B.V. και μέλος στα διοικητικά συμβούλια της Endemol και της RTL-Nederland. Είναι φυσικό λοιπόν το μυαλό όλων να πηγαίνει σε ενδεχόμενες συνέργειες με έναν από τους μεγαλύτερους παρόχους τηλεοπτικού περιεχομένου στον κόσμο, της Endemol την ώρα μάλιστα που συνδέεται επενδυτικά με την Forthnet.
Καθώς λοιπόν οι συνδρομητικές πλατφόρμες ενισχύονται, το ερώτημα είναι τι χώρος απομένει για τα λεγόμενα «ελεύθερα» κανάλια που έχουν αποκλειστικά έσοδα από τη διαφήμιση. Παράγοντες της αγοράς σχολιάζουν ότι το ελεύθερο αθλητικό πρόγραμμα και στην Ελλάδα διάγει τις τελευταίες του ημέρες καθώς τα «ελεύθερα» κανάλια δεν θα είναι σε θέση να δαπανήσουν τόσο μεγάλα ποσά για την απόκτηση των δικαιωμάτων. Προς το παρόν το Mega και η ΝΕΤ έχουν εξασφαλίσει τις μεταδόσεις του Champions League για την ερχόμενη τριετία ενώ η δεύτερη μεταδίδει και τους εντός έδρας αγώνες του ολυμπιακού και της Ξάνθης. Με τη σειρά του ο ANT1 εξασφάλισε τη μετάδοση των αγώνων της Euroleague (πρώην Κύπελλο UEFA) καθώς και μεταδόσεις του πρωταθλήματος Μπάσκετ. Ωστόσο θεωρείται περίπου βέβαιο ότι στην επόμενη διαπραγμάτευση για τα δικαιώματα των αγώνων και η Nova αλλά και ο ΟΤΕ θα παίξουν σκληρό πόκερ για την απόκτηση των μεταδόσεων. Η απώλεια τέτοιου τύπου περιεχομένου, εκτιμάται ότι θα έχει ως συνέπεια και την ανάλογη απώλεια διαφημιστικών εσόδων, ασκώντας πίεση στα υπόλοιπα κανάλια.
Δείγμα της πίεσης που ασκείται στα ελεύθερα κανάλια είναι και ο περιορισμός των «ακριβών» ελληνικών παραγωγών. Κάθε χρόνο όλο και λιγότερα κανάλια μπαίνουν στο παιχνίδι των ακριβών σήριαλ και προτιμούν τα φθηνότερα show. Οι συνδρομητικές πλατφόρμες δεν ενδιαφέρονται προς το παρόν τουλάχιστον για να αρπάξουν μερίδιο από τη συγκεκριμένη πίτα. Ωστόσο και η κίνηση της Forthnet με την Endemol αλλά και η διάθεση επέκτασης του ΟΤΕ σε διάφορες κατηγορίες προγράμματος είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσει επιπλέον ανταγωνισμό στα γνωστά «ελεύθερα» κανάλια κάποια από τα οποία έχοντας αντιληφθεί την αλλαγή τάσης κάνουν ήδη στροφή προς τη δικτυακή τηλεόραση, όπου όμως το «παιχνίδι» παίζεται με εντελώς διαφορετικούς όρους.
Στην αγορά του IPTV υπάρχουν και μικρότεροι παίκτες. Η hellas online προς το παρόν δεν έχει δείξει διαθέσεις για να αποκτήσει premium αθλητικό περιεχόμενο αλλά η σχέση του Σωκράτη Κόκκαλη με την εταιρεία μπορεί να εκληφθεί ως εν δυνάμει πανίσχυρο αθλητικό περιεχόμενο αν κάποια στιγμή επιλέξει να την προικοδοτήσει με τους αγώνες του Ολυμπιακού. Η on telecoms από την άλλη πλευρά, προς το παρόν προσπαθεί να ισχυροποιήσει την παρουσία της στην αγορά με εξαγορές εταιρειών και διακαή πόθο φυσικά το Χ.Α. Η τηλεοπτική πλατφόρμα της πάντως έχει κατά δήλωση περίπου 60-70 χιλιάδες συνδρομητές χωρίς όμως να περιλαμβάνει κάποιου είδους αποκλειστικό περιεχόμενο. Επιπλέον σύμφωνα με πληροφορίες σταμάτησε και την αναμετάδοση κάποιων «ελεύθερων» καναλιών που περιλαμβάνονταν στο μπουκέτο της.
 
ΑΕΛ © 2024. All Rights Reserved. Powered by aelole.gr
Top