Λάβαμε μία επιστολή από έναν αναγνώστη φίλο της ΑΕΛ και όπως το συνηθίζουμε εδώ
στο aelole.gr δημοσιεύουμε το περιεχόμενο του. Επειδή το aelole.gr είστε ολοι εσείς…

Διαβάστε τι μας έστειλε

Αντί Προλόγου
Πέρασαν χρόνια από τότε που για τελευταία φορά έλαβα κάποιο ενημερωτικό ή ευχετήριο μήνυμα κειμένου από την ΠΑΕ ΑΕΛ 1964. Φαντάζομαι το ίδιο συμβαίνει και με άλλους οπαδούς – «πελάτες» της εταιρείας. Τα όσα τραγελαφικά συμβαίνουν στον χώρο του ελληνικού ποδοσφαίρου τα περιθωριοποίησα αφού – ούτως ή άλλως – οι επαΐοντες που «κόπτονται και ράπτονται» για τον συγκεκριμένο χώρο ασχολούνται με τα… οπίσθιά τους. Όλα όμως όσα συμβαίνουν στο χώρο της αγαπημένης μας ομάδας μου έδωσαν κίνητρο ν΄ αναζητήσω κάποιες πηγές ειδικών στον τομέα που διαπραγματεύεται το παρόν κείμενο. Για όποιον/όποιους θέλουν να εμβαθύνουν – στοχαστούν, η προσθήκη των φωτογραφιών ανοίγει διάπλατα κάθε είδους διάδρομο για… απογείωση ή/και προσγείωση, συγκρίσεις, κ.ο.κ.
Τέλος, αξίζει να επισημανθεί ότι κρίθηκε σκόπιμη η αποστολή του κειμένου σε ιστολόγια και ιστοσελίδες που ήταν εφικτή η επικοινωνία με τους διαχειριστές και δέχτηκαν να το αναρτήσουν, με σκοπό όχι την ατομική προβολή του συντάκτη, αλλά την παροχή δυνατότητας ενημέρωσης μεγαλύτερου αριθμού αναγνωστών, σε ένα θέμα που θα συνεχίζει να μας απασχολεί, δεδομένης της τρέχουσας κατάστασης και της παρότρυνσης για υποστήριξη της ομάδας που όλοι μας αγαπάμε..

Δημήτρης Κ. Κούρος

Η ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΣΤΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
Η εμπορική εκμετάλλευση (Μάρκετινγκ) στο ποδόσφαιρο είναι όπως όλα τα άλλα στη ζωή. Μπορεί να γίνει με σωστό ή λανθασμένο τρόπο.
Είναι αδύνατο να λυθεί ένα πρόβλημα χωρίς σωστή διάγνωση. Θα πρέπει κάποιος να θέσει πολύ εύστοχα ερωτήματα στον εαυτό του αν πρόκειται να λύσει το πρόβλημα της κακής εμπορικής εκμετάλλευσης του ποδοσφαίρου και κατ' επέκταση τα άδεια γήπεδα.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι τα ακόλουθα :
1. Γιατί είναι άδεια τα γήπεδα;
2. Γιατί οι οπαδοί απομακρύνονται από ένα γήπεδο, αλλά ξοδεύουν ακόμα περισσότερα χρήματα σε μπαρ, καφετέριες, τσιπουράδικα και εστιατόρια, ενώ παρακολουθούν τον ίδιο αγώνα στην τηλεόραση;
3. Είναι δυνατόν να γεμίσει το γήπεδο καθ’ όλη τη διάρκεια της αγωνιστικής περιόδου;
4. Πώς σκέφτονται οι οπαδοί;
5. Πρέπει να προέχει, να παίζει η ομάδα καλό ποδόσφαιρο ή να γεμίσει το γήπεδο;
6. Το κακό ποδόσφαιρο και ένα άδειο γήπεδο συσχετίζονται;
7. Γιατί κάποιες ομάδες που παίζουν πολύ καλό ποδόσφαιρο, αγωνίζονται σε άδεια γήπεδα, αλλά και το αντίθετο;
8. Τι είναι πραγματικά ανταγωνιστικό στο ποδόσφαιρο για το πορτοφόλι των οπαδών;
Αν δεν γίνουν κατανοητά η ανθρώπινη συμπεριφορά και σκέψη, τότε ο,τιδήποτε και αν γίνει το γήπεδο θα παραμείνει άδειο. Απαιτείται αλλαγή του τρόπου σκέψης, προσέλκυσης και διατήρησης των οπαδών ως αναζωογονημένων. Το αποτέλεσμα θα είναι ένα γεμάτο γήπεδο συνεχώς. Η ομάδα δεν πρόκειται να παίξει σε άδειο γήπεδο ποτέ ξανά. Η κατάλληλη διαχείριση των οπαδών είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της σωστής ποδοσφαιρικής οικονομίας.

Ορθή Εμπορική Εκμετάλλευση του Ποδοσφαίρου
Γιατί να σπαταλιέται χρόνος, ενέργεια και πόροι για τους οπαδούς; Είναι οι οπαδοί τόσο σημαντικοί για το παιχνίδι του ποδοσφαίρου;
1. Οι οπαδοί είναι ο ακρογωνιαίος λίθος του παιχνιδιού. Δημιουργούν την ατμόσφαιρα και το θέαμα στο παιχνίδι. Ο αγώνας μπορεί να είναι ηλεκτρισμένος, αλλά αν διεξάγεται σ΄ ένα άδειο γήπεδο το θέαμα θα είναι βαρετό.
2. Οι φίλοι – οπαδοί είναι ο δωδέκατος παίκτης στο γήπεδο. Σ΄ ένα άδειο γήπεδο, όλα τα εντός έδρας παιχνίδια είναι και θα είναι για πάντα, αγώνες εκτός έδρας. Ποτέ δεν θα έχει η ομάδα το εντός έδρας πλεονέκτημα και θα είναι σε μειονεκτική θέση πριν απ΄ το πρώτο σφύριγμα.
3. Μ΄ ένα γεμάτο γήπεδο, είναι εξασφαλισμένη η αειφόρος πηγή των πόρων για τη λειτουργία του συλλόγου. Οι οπαδοί πληρώσουν για να παρακολουθήσουν το παιχνίδι. Η ανανέωση των οπαδών είναι πολύ σημαντικός κρίκος για την οικονομική βιωσιμότητα του συλλόγου.
4. Η ανανέωση των οπαδών και ένα πλήρες γήπεδο προσελκύει τα μέσα ενημέρωσης. Τα ΜΜΕ εξαρτώνται από διαφημίσεις και αυτές πωλούνται στους χορηγούς, κατά την αναμετάδοση δημοφιλών αγώνων. Η τηλεόραση πληρώνει για να έχει αυτή τη δυνατότητα.
5. Ένα γεμάτο γήπεδο στον κόσμο των επιχειρήσεων προσελκύει χορηγούς. Πέφτουν ο ένας πάνω στον άλλο για να πάρουν το μερίδιό τους απ΄ αυτό το θέαμα. Θέλουν να προσελκύσουν τους οπαδούς της ομάδας. Θα πληρώσουν «χοντρά» γι’ αυτή τη σχέση.
6. Μια επιτυχής οπαδική πολιτική δίνει τους πόρους και την επιρροή να προσελκύσει τους καλύτερους παίκτες, τη διαχείριση και τον μέγιστο αριθμό εισιτηρίων.
Αυτή η σύντομη ανάλυση δείχνει ότι η οικονομία περιστρέφεται γύρω από τους οπαδούς του ποδοσφαίρου. Ο μόνος βιώσιμος τρόπος για τη διαχείριση μιας ομάδας είναι η σωστή εμπορική εκμετάλλευση των οπαδών και αυτό είναι το επίκεντρο της εμπορικής εκμετάλλευσης του ποδοσφαίρου. Ο καλύτερος τρόπος για να επιβεβαιωθεί ότι είναι επιτυχημένη η εν λόγω εκμετάλλευση είναι ένα γεμάτο γήπεδο καθ’ όλη τη διάρκεια της αγωνιστικής περιόδου, ανεξάρτητα από τα ονόματα των παικτών που αγωνίζονται στην ομάδα.

Κακή Εμπορική Εκμετάλλευση του Ποδοσφαίρου
Ας δούμε το αντίθετο σενάριο. Μια ομάδα παίζει τα περισσότερα παιχνίδια της μπροστά σε πολύ λίγους θεατές που βρίσκονται στο γήπεδο. Στην πραγματικότητα οι άνθρωποι στα γήπεδα είναι είτε τουρίστες ή συγγενείς και φίλοι των ποδοσφαιριστών και της διοίκησης. Ποια επιχείρηση θα ήθελε να προβληθεί ή ποιο ΜΜΕ θα ξόδευε χρήματα για να διαφημιστεί ή να μεταδώσει αγώνα με μια τέτοια ομάδα και με ποιο όφελος; Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο οι περισσότερες ομάδες παγκοσμίως συνεχίζουν χωρίς χορηγό και δεν έχουν καμία κάλυψη από τα ΜΜΕ. Εκατομμύρια έχουν απομείνει στο τραπέζι. Υπάρχει ένας φαύλος κύκλος απωλειών για το παιχνίδι στο σύνολό του. Μια τέτοια ομάδα δεν είναι σε θέση να έχει εμπορική εκμετάλλευση. Μια τέτοια ομάδα δεν είναι σε θέση να προσελκύσει τους καλύτερους παίκτες, εκτός αν υπάρχει ένας καλά προικισμένος ευεργέτης. Ας δούμε την παρακάτω ενδεκάδα σημαντικών παραγόντων που πρέπει να ληφθούν υπόψη.
1. Απόλυτη γνώση για την προσέλκυση οπαδών.
2. Ποιος είναι ο πραγματικός ανταγωνισμός για τους οπαδούς.
3. Δημιουργία οπαδικής ευστροφίας.
4. Προσέλκυση οπαδών που έχουν απομακρυνθεί, καθώς και νέων οπαδών.
5. Ενεργή συμμετοχή στο παιχνίδι.
6. Η ύπαρξη θεάματος στα παιχνίδια λειτουργεί ως φάρος προσέλκυσης περισσότερων θεατών.
7. Προσέλκυση και διατήρηση των μειονοτήτων στην κοινότητα, γυναικών και παιδιών.
8. Σωστή και αποτελεσματικά εφαρμογή της τεχνολογίας για υποστήριξη της οπαδικής πολιτικής.
9. Προσέλκυση πολυάριθμων οπαδών καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου.
10. Επιτυχής, βιώσιμη οπαδική και ποδοσφαιρική οικονομία.
11. Πάνω απ' όλα, χρησιμοποίηση αυτών των ιδεών με επιτυχία.

ΑΝΑΛΥΣΗ
Το εισιτήριο του αγώνα
Στο πλαίσιο των θεατών του αγώνα, το «προϊόν» που ψάχνουν οι σύλλογοι για προώθηση είναι η ευκαιρία παρακολούθησης ενός παιχνιδιού ποδοσφαίρου, απολαμβάνοντας τις εγκαταστάσεις και παροχές που είναι διαθέσιμες στο γήπεδο την ημέρα του παιχνιδιού. Κάθε Σύλλογος έχει καθορισμένη ποσότητα προϊόντος προς πώληση, η ποσότητα καθορίζεται από τη χωρητικότητα του γηπέδου, μείον τις πωλήσεις εισιτηρίων διαρκείας.
Το εισιτήριο του αγώνα είναι το προϊόν στην πιο βασική του μορφή - επιτρέπει πρόσβαση στο γήπεδο για ένα συγκεκριμένο παιχνίδι και ο θεατής θα καθίσει σε καθορισμένη θέση. Το εισιτήριο δεν παρέχει καμία εγγύηση όσον αφορά την ποιότητα του ποδοσφαίρου που θα παρακολουθήσει ο θεατής, ούτε εγγυάται την ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα ή ότι η θέση του θα είναι μεταξύ ευχάριστης παρέας. Αν είναι τυχερός, θα παρακολουθήσει ένα καλό παιχνίδι ποδοσφαίρου και νίκη τής ομάδας του, αλλά ενδέχεται να παρακολουθήσει και το αντίθετο. Ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα, το κόστος θα είναι το ίδιο.
Καταμερισμός Αγοράς
Το ποδόσφαιρο ως θέαμα ανήκει στην κατηγορία της ψυχαγωγίας που μπορεί να απολαμβάνεται από οποιονδήποτε. Θεωρητικά, είναι προσιτό σε ενήλικες κάθε ηλικίας και σε παιδιά μεγαλύτερα των τεσσάρων ή πέντε ετών, ανεξαρτήτως φύλου, θρησκείας, φυλής, εκπαίδευσης ή κοινωνικής κατάταξης. Ο δημογραφικός καταμερισμός αυτών που θα μπορούσε να ενδιαφέρει το προϊόν είναι κατά συνέπεια πολύ ευρύς. Ομοίως, η δυναμική των οπαδών δεν θα περιοριστεί με οποιονδήποτε συγκεκριμένο ψυχογραφικό καταμερισμό.
Γεωγραφικά, οι σύλλογοι θα περιοριστούν από την περιφέρειά τους. Ορισμένοι οπαδοί θα ταξιδεύουν περισσότερο για να παρακολουθήσουν την ομάδα τους να αγωνίζεται. Αν καταμεριστεί γεωγραφικά και δημογραφικά η εφικτή αντίδραση του κοινού, διαπιστώνεται ότι οι άνθρωποι ταξινομούνται στις παρακάτω πέντε (5) κατηγορίες :
Α. Δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον για το ποδόσφαιρο, έτσι δεν παρακολουθούν.
Β. Ενδιαφέρονται για το ποδόσφαιρο, αλλά δεν παρακολουθούν.
Γ. Παρακολουθούν αγώνες περιστασιακά.
Δ. Παρακολουθούν αγώνες τακτικά και
Ε. Είναι κάτοχοι εισιτηρίου διαρκείας.

«Προϊόν»
Μερικοί άνθρωποι της Α κατηγορίας χωρίς αμφιβολία θα μπορούσαν να πεισθούν ν’ αλλάξουν γνώμη, αλλά η ανταπόδοση του ποσοστού στόχευσης αυτής της ομάδας είναι μάλλον απίθανο να δικαιώσει τις προσπάθειες. Για ν’ αυξηθεί ο αριθμός των οπαδών σε αγώνες, οι σύλλογοι πρέπει να εστιάσουν στις τρεις μεσαίες κατηγορίες, καθώς αυτές είναι οι κατηγορίες με περισσότερα περιθώρια βελτίωσης.
Για τα άτομα με αντιδράσεις των κατηγοριών Β και Γ και την απροθυμία τους να παρακολουθήσουν αγώνες οι τιμές μπορεί να είναι ακόμα πιο χαμηλές.
Αν, για παράδειγμα, πάρουμε γυναίκες στις κατηγορίες Β και Γ, ενώ μπορεί να έχουν ενδιαφέρον για το ποδόσφαιρο, και μολονότι ενδέχεται να μπορούν να πληρώσουν το εισιτήριο, δεν είναι επαρκώς ελκυστική η συνολική εμπειρία παρακολούθησης ποδοσφαιρικού αγώνα. Στις κατηγορίες Β και Γ τα παιδιά, ως άλλο παράδειγμα, δεν χρειάζεται να ανησυχούν για την τιμή του εισιτηρίου που θα πληρώσουν οι γονείς τους, αλλά η μετακίνηση και οι καιρικές συνθήκες μόνο για την παρακολούθηση ενός βαρετού αγώνα και η αναμονή σε μεγάλες ουρές μπορεί να είναι μεγάλος αποτρεπτικός παράγοντας για την επόμενη φορά. Οι σύλλογοι θα μπορούσαν να βελτιώσουν τον αριθμό προσέλευσης των θεατών αυτών των κατηγοριών προσφέροντας βελτιωμένα προϊόντα που καθιστούν την εμπειρία της ημέρας του αγώνα περισσότερο από το βασικό προϊόν του αγώνα ποδοσφαίρου.
Ένας άλλος τρόπος για το «προϊόν» αφορά τα πακέτα εισιτηρίων. Οπαδοί των κατηγοριών Γ και Δ παρίστανται σε αγώνες, αλλά όχι ως κάτοχοι εισιτηρίου διαρκείας. Ο κυριότερος λόγος που δεν αγοράζουν εισιτήρια διαρκείας είναι επειδή δεν μπορούν να παρακολουθούν κάθε παιχνίδι. Πολλοί από τους λόγους για τους οποίους οι οπαδοί γίνονται κάτοχοι εισιτηρίων διαρκείας είναι πράγματα που μπορεί να ισχύουν εξίσου για τους οπαδούς οι οποίοι κωλύονται να προσέλθουν κάθε εβδομάδα – η επιθυμία να δείχνουν αφοσίωση σε έναν σύλλογο, το κέρδος του φθηνότερου εισιτηρίου, όταν αγοράζονται σε μεγάλο αριθμό, η εγγύηση του εισιτηρίου, καθώς και η επιθυμία να καθίσουν παρέα με τα ίδια άτομα. Ως εκ τούτου, οι σύλλογοι θα πρέπει να προσπαθήσουν να καλύψουν το κενό μεταξύ μεμονωμένων εισιτηρίων και εισιτηρίων διαρκείας, προσφέροντας μικρότερες δέσμες εισιτηρίων.
Ένας άλλος δοκιμασμένος τρόπος είναι η αγορά πακέτου εισιτηρίων συγκεκριμένων αγώνων σε προσφορά. Ο στόχος είναι η λήψη μεγαλύτερης δέσμευσης περιστασιακών οπαδών και το δέλεαρ των οπαδών να επιστρέψουν στο γήπεδο. Το σύνθημα του συλλόγου «Πρώτα οι Οπαδοί» πρέπει να έχει ως στόχο τη σύσφιξη σχέσεων με τους οπαδούς που απομακρύνθηκαν, ο οποίος (στόχος) περιλαμβάνει μια βελτιωμένη επικοινωνία μεταξύ εταιρείας και οπαδών.

Τιμή
Από δημοσκόπηση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ των οπαδών το συμπέρασμα ήταν ότι η τιμή είναι ένας σημαντικός λόγος που πολλοί άνθρωποι στην κατηγορία Δ δεν αγοράζουν εισιτήρια διαρκείας. Περίπου το ένα τέταρτο των ερωτηθέντων ανέφερε ότι τα εισιτήρια διαρκείας είναι υπερτιμημένα. Η σημαντική μείωση του κόστους απόκτησης εισιτηρίου διαρκείας και η παροχή δωρεάν εισιτηρίου για παιδιά κάτω των 12 ετών είναι ένα σημαντικό κίνητρο ώστε ο γονέας να έχει το παιδί του στο διπλανό κάθισμα και ο σύλλογος να αυξήσει τα έσοδά του. Ωστόσο, ταυτόχρονα αυτό σημαίνει ότι ο σύλλογος πρέπει να προσελκύσει τα διπλάσια άτομα για αγορά εισιτηρίου διαρκείας ώστε να μην έχει οικονομικές απώλειες.

Προώθηση
Ο αριθμός των εισιτηρίων ποδοσφαίρου βρίσκεται σε πτώση σε σύγκριση με τις διαφημιστικές εκστρατείες άλλων ψυχαγωγικών εκδηλώσεων. Ο κάθε οπαδός γνωρίζει από πού να προμηθευτεί εισιτήριο, είτε προσωπικά από τα γραφεία του συλλόγου, ηλεκτρονικά ή μέσω τηλεφώνου. Ωστόσο, αυτό δεν προσεγγίζει τις κατηγορίες Β και Γ, το ενδιαφέρον των οποίων μπορεί να κορυφωθεί όταν διαφημίζεται το προϊόν της αγοράς τους.
Η προώθηση μπορεί να είναι πολύ εύκολη για ποδοσφαιρικούς συλλόγους, ιδιαίτερα με την αυξημένη χρήση της πελατειακής σχέσης των συστημάτων εμπορικής εκμετάλλευσης τα οποία μπορούν να συγκεντρώνουν και ν’ αναλύουν δεδομένα σχετικά με τους οπαδούς του συλλόγου. Αποθηκεύοντας διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και αριθμούς κινητού τηλεφώνου των οπαδών, οι σύλλογοι μπορούν να στείλουν υλικό απευθείας σε οπαδούς με χαμηλό κόστος και σε τακτική βάση.
Ένας άλλος τρόπος είναι η συνεργασία με τις εφημερίδες και η προσφορά μειωμένης τιμής οικογενειακού εισιτηρίου σε αγώνες πρωταθλήματος. Υπολογίζοντας τον μέσο ημερήσιο όρο των αναγνωστών σε εθνικό ή τοπικό επίπεδο είναι ένας καινοτόμος τρόπος και ενδεχομένως να προσελκύσει πρώτη φορά οπαδούς. Επειδή το προϊόν αυτό πωλείται ως ένα εισιτήριο για δύο ενήλικες και δύο παιδιά, ενδεχομένως να ενθαρρυνθούν οι γυναίκες να παρευρεθούν στο γήπεδο (όπως προκύπτει στατιστικά οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να παρευρεθούν ως μια οικογενειακή ομάδα) και θα δώσει στους γονείς μια ευκαιρία να πάρουν τα παιδιά σ’ ένα παιχνίδι που διαφορετικά θα ήταν απαγορευτικά ακριβό. Η τιμή ενός τέτοιου εισιτηρίου θα πρέπει να είναι στο 25% της κανονικής.

Η οικογένεια στο γήπεδο
Όταν κάποια ομάδα υποβιβάστηκε στη β’ κατηγορία, τότε έγινε μια διαφημιστική εκστρατεία με τον χαρακτηρισμό «Ένας χρόνος στην κόλαση». Ο στόχος ήταν να διασφαλιστεί ότι οι οπαδοί δεν θα εγκατέλειπαν την ομάδα την ώρα της ανάγκης και θα βοηθήσουν να επιστρέψει αμέσως στην Α΄ κατηγορία. Αυτό δεν έγινε στο τέλος της εν λόγω περιόδου και η ομάδα έπρεπε να μείνει για δεύτερη χρονιά στη Β΄ κατηγορία.
Κατά τη δεύτερη χρονιά μια άλλη εκστρατεία έδειχνε ένα παιδί να ρωτάει τον πατέρα του : «Πατερούλη, γιατί υποστηρίζουμε αυτή την ομάδα;» Ο μπαμπάς απάντησε: «ορισμένα πράγματα απλώς δεν μπορούν να εξηγηθούν, αλλά πρόκειται για κάτι πολύ, πολύ μεγάλο.» Γονείς οι οποίοι «μυούν» τα παιδιά τους σε κάποιον ποδοσφαιρικό σύλλογο συνήθως διοχετεύουν την αγάπη για την εν λόγω ομάδα για όλη τους τη ζωή. Είναι ζωτικής σημασίας για κάθε σύλλογο που θέλει να γεμίσει το γήπεδο, η πώληση εμπορευμάτων και η αποφυγή στο πεδίο επιδόσεων που επηρεάζουν το εισόδημά τους, θα πρέπει μεταξύ των άλλων παραγόντων να είναι η εστίαση για την προσέλκυση οικογενειών.

Οι δέκα (10) παρακάτω τρόποι θα μπορούσαν να εξελιχθούν ώστε να οδηγήσουν προς τη σωστή κατεύθυνση :
1. Επικέντρωση της εμπορικής εκμετάλλευσης στα παιδιά, καθότι θα γίνουν φορτικά στους γονείς τους.
2. Δημιουργία διαφορετικών περιοχών για τις οικογένειες στο γήπεδο, ώστε ν’ αποφεύγεται η εμπλοκή τους σε χυδαίες δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα σε κάποια μέρη της εξέδρας.
3. Ύπαρξη εκδηλώσεων πριν την έναρξη του αγώνα και κατά το ημίχρονο, όπως μασκότ, χορός, μαζορέτες. (Σε αγώνες που παρακολούθησα ζωντανά στο NBA στο ημίχρονο ένας (1) φίλαθλος, μετά από κλήρωση, προσπαθούσε να βάλει καλάθι από το κέντρο του γηπέδου με κίνητρο 1.000 δολάρια ενός χορηγού).
4. Δώρα σε όλα τα παιδιά που παρακολουθούν τον αγώνα, δεδομένου ότι η κίνηση αυτή είναι παράγοντας έλξης που θα αυξήσει τη φορτικότητα προς τους γονείς, όπως αναφέρθηκε στην παράγραφο 1 παραπάνω.
5. Αναγνώριση των οικογενειών και παροχή ευκαιριών στα παιδιά για αναμνηστικές φωτογραφίες με τους παίκτες, περιστασιακά.
6. Προσφορά στις οικογένειες ετήσιου εισιτηρίου διαρκείας σε τιμή που να μη μπορούν να αντισταθούν.
7. Μετατροπή της σχέσης με τις οικογένειες από καθαρά συναλλακτική σε βαθιά σχέση ανταλλαγής με σκοπό τη μακροπρόθεσμη σχέση.
8. Ενθάρρυνση και επιβράβευση – ανταμοιβή των οικογενειών που προσελκύουν οικογενειακούς φίλους.
9. Ύπαρξη διαθέσιμων τροφίμων, με εύκολη πρόσβαση, που μπορεί να έλκουν τα παιδιά.
10. Ύπαρξη δυνατότητας διασκέδασης της οικογένειας. Κλόουν, μουσική, χορός, μασκότ, οτιδήποτε μπορεί να δώσει στα παιδιά και την οικογένεια μια γεμάτη και ευχάριστη ημέρα.
Οι οικογένειες βασίζουν την απόφασή τους για επιστροφή σε αγώνες ποδοσφαίρου όχι μόνο για το ποδόσφαιρο και την επιτυχία των τερμάτων.
Η προσέλκυση των οικογενειών στο ποδόσφαιρο δεν πρέπει να αφεθεί μόνο στους συλλόγους. Η Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία θα πρέπει να συμμετέχει ενεργά ώστε να φέρει οικογένειες στο ποδόσφαιρο. Ετησίως, πρέπει να επιβραβεύονται σύλλογοι με τη μεγαλύτερη συμμετοχή των οικογενειών στο γήπεδο.
Αλήθεια πώς θα ήταν να συνυπάρχουν οι οπαδοί δύο ομάδων σε έναν οικογενειακό περίβολο ώστε να υπάρχει η δυνατότητα στις οικογένειες να απολαύσουν την ημέρα του ποδοσφαίρου σε φιλική ατμόσφαιρα; Ο χώρος στην εξέδρα να χρησιμοποιηθεί για τις δραστηριότητες των παιδιών, όπως ζωγραφική προσώπου με τα χρώματα της ομάδας και ηλεκτρονικά παιχνίδια. Οι παίκτες και των δύο ομάδων να επισκεφθούν τον χώρο πριν τον αγώνα, να υπογράψουν αυτόγραφα και να φωτογραφηθούν με τους νέους οπαδούς. Η ψυχαγωγία του ημιχρόνου να αποβλέπει και πάλι στα παιδιά και όλα τους να φύγουν για το σπίτι με λιχουδιές και ένα μεγάλο χέρι αφρού με τα χρώματα της ομάδας. Η ενδεικτική αυτή περιγραφή έχει δοκιμαστεί με επιτυχία και τα εισιτήρια για τις συγκεκριμένες θέσεις είχαν εξαντληθεί πριν τον αγώνα. Τι πιο λογικό να επαναληφθεί και αρκετά συχνά να ανανεώνεται.

Πώληση εισιτηρίων και γέμισμα γηπέδου
Ένα γήπεδο είναι το παράθυρο στον υπόλοιπο κόσμο. Το γήπεδο είναι που προσελκύει την προσοχή των μέσων ενημέρωσης, των οπαδών και των χορηγών. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να γίνει ό, τι είναι δυνατόν ώστε να υπάρχει το καλύτερο πρόσωπο στον υπόλοιπο κόσμο και αυτό επιτυγχάνεται έχοντας ένα γεμάτο γήπεδο. Ένα άδειο γήπεδο σχεδόν ποτέ δεν θα γίνει φάρος προσέλευσης για άλλους οπαδούς. Ένα άδειο γήπεδο αντικατοπτρίζει μια βαρετή ατμόσφαιρα, όσο και αν είναι ενδιαφέρων ο αγώνας. Οι άνθρωποι έχουν νοοτροπία όχλου. Πηγαίνουν όπου πάνε οι πολλοί.
Κανένας χορηγός δεν θα βάλει χρήματα για μια ομάδα που δεν μπορεί να αποδείξει την ικανότητά της να ελέγχει και να ασκεί επιρροή στους οπαδούς. Ο χορηγός δίνει χρήματα ως αντάλλαγμα της επιρροής των οπαδών, ένα άδειο γήπεδο δεν παρέχει αυτή τη δυνατότητα.
Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης χρησιμοποιούν ένα άδειο γήπεδο ως σημείο εμπαιγμού. Αναφέρονται στους παίκτες, τους υπαλλήλους και τους συγγενείς που απαρτίζουν τη βάση υποστήριξης ορισμένων ομάδων. Οι αρθρογράφοι έχουν ελάχιστα να γράψουν.
Ως εκ τούτου, είναι ζωτικής σημασίας να καταβληθεί μεγάλη προσπάθεια στην πώληση των εισιτηρίων. Αν έχει γίνει εμπορική εκμετάλλευση για κάποιο διάστημα στην πώληση εισιτηρίων δεν θα είναι πολύ δύσκολη η διαδικασία. Οι ευχαριστημένοι οπαδοί θα προσβλέπουν στις ημέρες των αγώνων, διότι αποτελούν μέρος του συλλόγου και όχι της ομάδας. Οι οπαδοί πρέπει να προσβλέπουν στις ημέρες των αγώνων για να έρθουν και ν΄ απολαύσουν την ατμόσφαιρα, τα τραγούδια και το ποδόσφαιρο και να συναντηθούν με άλλα άτομα. Αυτό είναι που η ατμόσφαιρα του γηπέδου θα πρέπει να κάνει.

Επίδοση δώρων
Η επίδοση δώρων την ημέρα του αγώνα και η προώθηση του γεγονότος ότι θα δοθούν στον πρώτο οπαδό που θα εισέλθει σε κάθε θύρα. Οι άνθρωποι πρέπει να γνωρίζουν τη διαθεσιμότητα αυτών των δώρων και τις προϋποθέσεις που συνδέονται με αυτά. Αν δεν ξέρουν για τη διαθεσιμότητα των δώρων, τα δώρα δεν θα οδηγήσουν σε πώληση εισιτηρίων. Ο άνθρωπος εκ φύσεως αγαπάει τα δωρεάν πράγματα. Αν υπάρχει κάτι που θα έλξει ανθρώπους είναι οι πιθανότητες να πάρουν κάτι δωρεάν, ωστόσο ίσως φανεί ασήμαντο. Τα δώρα των χορηγών πρέπει να έχουν αποκλειστικότητα. Οι οπαδοί δεν πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να βρουν το ίδιο δώρο οπουδήποτε. Το αποκλειστικό δεν σημαίνει απαραίτητα και ακριβό, αλλά διαθέσιμο μόνο κατά την ημέρα του αγώνα. Αν αυτή είναι η υπόθεση ο κάθε οπαδός θα κάνει το παν, ώστε να είναι παρών και να είναι ένας από τους λίγους τυχερούς που θα πάρει αυτό το δώρο.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Η αναζήτηση τρόπων για αύξηση των οπαδών συνεχίζεται καθώς οι σύλλογοι εξακολουθούν να εξετάζουν νέες πρωτοβουλίες για να προσελκύσουν θεατές. Πολλές στρατηγικές για την αύξηση των θεατών σε μεγάλη κλίμακα έχουν εφαρμοσθεί με ποικίλους βαθμούς επιτυχίας και είναι δύσκολο να διατυπωθούν νέες πρωτοβουλίες. Οι σύλλογοι έχουν ήδη εισάγει πολλές ιδέες, όπως κουπόνια διακοπών σε κατόχους εισιτηρίων διαρκείας, παιδικοί σταθμοί για την ημέρα του αγώνα.

Τι πρέπει να κάνουν οι σύλλογοι ;
1. Να συνεχίσουν την προσπάθεια διαχείρισης της εμπορικής εκμετάλλευσης ή των τμημάτων εμπορικής εκμετάλλευσης και να μη διακόψουν την ανάπτυξή τους. Το ποδόσφαιρο δεν είναι η μόνο δραστηριότητα που οι άνθρωποι μπορούν να απολαύσουν τα Σαββατοκύριακα και η αύξηση των τιμών των εισιτηρίων καθιστά λιγότερο ελκυστική την προσέλκυση κάποιων θεατών.
2. Να συνεχίσουν την προσπάθεια προσέγγισης νεαρών οπαδών και προσέλκυσης νέων οπαδών, με τη γνώση ότι το ποσοστό των γυναικών που προσέρχονται σε αγώνες υπολείπεται κατά πολύ σε σχέση με αυτό των ανδρών.
3. Να συνεργαστούν και να μοιραστούν τις εμπειρίες τους, σε μια προσπάθεια αύξησης των θεατών σε όλα τα επίπεδα. Η ιδιαιτερότητα της φύσης ενός θεατή ποδοσφαίρου σημαίνει ότι οι σύλλογοι σπάνια βρίσκονται σε ανταγωνισμό όταν πρόκειται για την προσέλκυση οπαδών. Ένας οπαδός θα μείνει πιστός σε μία ομάδα, έτσι ο σύλλογος δεν διατρέχει κίνδυνο να χάσει οπαδούς από τους αντιπάλους του απλώς με την ανταλλαγή ιδεών. Η αύξηση των θεατών σε όλους τους τομείς δεν βλάπτει κανέναν.
Πολλά από τα προγράμματα για την αύξηση των θεατών έδειξαν την καινοτομία και την επινοητικότητα σε ένα άθλημα όπου η «παράδοση» έχει αναμφισβήτητα περιορισμένη πρόοδο. Με τη σύγχρονη τεχνολογία και τα προηγμένα συστήματα υπάρχει μια ευκαιρία για τα τμήματα εμπορικής εκμετάλλευσης των συλλόγων να δημιουργήσουν επικεντρωμένες στρατηγικές εμπορικής εκμετάλλευσης ώστε να βρουν όλες τις κατηγορίες υποστηρικτών και να τις «δεσμεύσουν» εκ νέου.
Πηγές
Beech, J. and S. Chadwick. (2007) The Marketing of Sport.
Shank, M. (2005) Sports Marketing: A Strategic Perspective.
Greenwell, T., Fink, J. and D. Pastore. (2002) Perceptions of the service experience: using demographic and psychographic variables to identify customer segments.
Hunt, K., Bristol, T. and R. Bashaw. (1999) A conceptual approach to classifying sports fans. Journal of Services Marketing.
Madalozzo, R. (2008) A Model of Attendance Demand at the Brazilian Football League.
Tapp, A. (2004) The loyalty of football fans - we’ll support you evermore? Database Marketing & Customer Strategy Management.
Football League Supporter Survey 2008.
Premier League Fan Survey 2008.
 
ΑΕΛ © 2024. All Rights Reserved. Powered by aelole.gr
Top